Je bekijkt nu Alternatief sporten!

Alternatief sporten!

BCS dankzij collega-sportverenigingen weer actief – Het Kontakt

SCHOONHOVEN • Dankzij de gastvrijheid van vv Schoonhoven konden de badmintonners van BCS maandagavond hun energie weer kwijt. Ook de komende weken staan er nog buitentrainingen op het programma.

“Sinds de lockdown half december kunnen we geen kant op”, zegt Nick Finkensieper namens de Schoonhovense badmintonclub. “Voor de buitensporten wordt er steeds meer mogelijk, maar de sporthallen blijven dicht. De winterstop heeft voor ons nu lang genoeg geduurd. Buiten badmintonnen is vanwege de weersomstandigheden niet mogelijk, maar dankzij de gastvrijheid van collega-sportverenigingen in Schoonhoven kunnen we de komende weken in ieder geval weer iets doen.”

Hockeytraining
Maandagavond was vv Schoonhoven gastheer. Na een warming-up waagden de badmintonners zich aan een partijtje voetbal.

“Komende maandag zijn we welkom bij hockeyvereniging SMHC, waar we een hockeytraining krijgen. De weken daarop verzorgt Studio Younik een dans-workout, krijgen we nog een bootcamp en hopen we vervolgens inmiddels weer buiten dan wel binnen te kunnen badmintonnen.”

Competitie spelen zit er niet meer in, weet Nick: “De najaarscompetitie werd vanwege corona afgeblazen, de voorjaarscompetitie is nooit van start gegaan. Ook de clubkampioenschappen zitten er voor het tweede jaar op rij niet in. In het nieuwe stappenplan zouden we vanaf 11 mei weer binnen mogen sporten. Alles wat we dan extra kunnen doen is mooi meegenomen, maar we richten ons met name op de start van de nieuwe competitie. Daarvoor zullen we net als afgelopen seizoen weer enkele weken eerder beginnen met trainen.”

Ledenverlies
Nick Finkensieper verwacht niet direct ledenverlies door de coronacrisis. “BCS is een hechte club, waar de meeste leden al flink wat jaren lid zijn. Twee jaar geleden is het bestuur verjongd en hebben we ingezet op het aantrekken van jeugdleden. Dat is gelukt. We hebben nu ruim 50 leden, waaronder 12 jeugdleden.”

Waar BCS veel goodwill mee kweekt is het organiseren van extra activiteiten, zoals het succesvolle Smash@BCS, een open toernooi dat ruim honderd deelnemers trekt. “Dat willen we in het najaar extra optuigen, mede vanwege het vijftigjarig bestaan afgelopen seizoen, dat we door corona maar half hebben kunnen vieren. Daarbij willen we ook een clinic organiseren met een prof-badmintonner.”

Onzeker
Positieve geluiden dus, maar toch kijkt BCS ook enigszins onzeker naar de toekomst. Want wat gaat er met het verouderde onderkomen -De Meent- gebeuren? Waar het eerst de bedoeling was dat de sporthal vervangen zou worden door een nieuwe, waarbij een tijdelijke sporthal gedurende de nieuwbouw onderdak zou bieden aan de sportverenigingen- heeft het gemeentebestuur nu een pas op de plaats gemaakt. De kosten van de nieuwbouw bleken veel hoger dan geraamd.

Finkensieper: “Daarbij moeten de binnensportverenigingen in Bergambacht ook nog eens uitwijken naar elders, omdat sporthal De Waard de komende maanden is ingericht als vaccinatielocatie. Dit alles zorgt nog voor wat vraagtekens.”

Robert van der Hek

Foto: wijntjesfotografie.nl