Je bekijkt nu Heren 1 in de krant!

Heren 1 in de krant!

Vriendelijke broedertwist eindigt in Schoonhovens voordeel

SCHOONHOVEN • Ze staan elkaar niet naar het leven. Verre van dat. De badmintonteams van Schoonhoven en Vlist wisselen bij binnenkomst in sporthal De Meent meteen hartelijkheden uit en vinden het geen punt om vlak voor de derby gezamenlijk op de foto te gaan.

Cor Broeren is de enige, die er met een dubbel gevoel staat. De Krimpenaar is namelijk trainer van beide clubs. Hij komt in de competitie uit voor BC Vlist en treft dus diverse Schoonhovense pupillen in zijn partijen.

De 70-jarige sportman met zijn onafscheidelijke haarband lust ze rauw. “Ik geef niets cadeau. Zo zit ik niet in elkaar. Ik wil altijd winnen. Zelfs op deze leeftijd ga ik tot het gaatje. Ik badminton vier keer per week en dat houdt me jong.”

Achillespees
Schoonhovenaar Koen van der Schee heeft meegeluisterd. Hij heeft weinig getraind en vreest dat hij in de problemen komt vanwege een zeurende achillespees. “In december is-ie ingescheurd tijdens een wedstrijd tegen Blue Sky. Daar heb je een behoorlijke periode last van. Daarom doe ik niet te gek. Na de twee dubbelspelen haak ik af.”

BC Vlist oogt niet alleen jonger, maar is dat ook. Joris Murck is de benjamin van het herenteam met 19 lentes.

Bij de tegenstander gaan de jaren echter tellen. Naast de gepensioneerde Cor Broeren bestaat BC Vlist uit Krijn Eegdeman (64), Rene de Wilde (60) en Arie Vergeer (54). “Jeugdleden hebben we niet. In het verleden kwamen jongeren nog wel eens onze kant op, maar tegenwoordig kiezen ze voor andere sporten en vermaak. We maken er dus met deze mannen het beste van. In de competitie hebben we reeds vijf keer verloren, maar we gaan nog steeds lachend naar huis. De derde helft wil niemand missen en zoveel staat er ook weer niet op het spel dat je daar wakker van ligt”, zegt Eegdeman.

Eer
Vooral de eer is in geding. En daarom wordt er met overgave gestreden om de punten. Het is een sfeervolle broedertwist waarin geen onvertogen woord valt. Alleen Cor Broeren moppert af en toe op zichzelf. ‘Cornelis, nee’ klinkt het enkele malen.

BC Schoonhoven slaat tijdens de dubbels toe. Na vier partijen leidt de thuisclub met 3-1. Koen van der Schee raakt op stoom en Joris Murck wint aan vertrouwen, terwijl Erwin Vos en Tim Blom koelbloedig blijven. Ondanks verlies in de eerste set pakt BCS twee keer de winst in een driesetter.

De singles moeten door BC Vlist worden gewonnen om met een gelijkspel te ontsnappen. Dat lukt niet. Cor Broeren is weliswaar te sterk voor Tim Blom, maar het lampje van Rene de Wilde dooft snel in zijn partij tegen Joris Murck.

Het is het sein om naar de bar te gaan en het verlies weg te drinken. “Je went er aan”, lacht De Wilde.

Pieter van der Laan

Foto: wijntjesfotografie.nl